دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • ریاست
  • معاونت آموزشی
  • معاونت پژوهشی
  • معاونت بین الملل
  • معاونت پشتیبانی
  • معاونت دانشجویی و فرهنگی
  • کمیته تحقیقات دانشجویی


معاون پشتیبانی دانشکده
دفتر معاونت پشتیبانی
شرح وظایف معاونت پشتیبانی


مرکز تلفن
تاسیسات
خدمات
انبار
نقلیه


اعضای کمیته تحقیقات دانشجویی
در مورد کمیته تحقیقات دانشجویی
اساسنامه
منشور اخلاقی


برگزاری دور سوم مجموعه کارگاه های آموزشی توانمندسازی مدیران بیمارستانهای دانشگاه های کشور

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱/۳۱ | 

به گزارش روابط عمومی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی: دور سوم این مجموعه کارگاه ها با محوریت "زنجیره تامین" در تاریخ 30 فروردین ماه از ساعت 8:30 با حضور هیات رییسه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی و نمایندگان وزارت متبوع آغاز شد.

این کارگاه با حضور اساتید ویژه محور "زنجیره تامین"، تعدادی از مدیران بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، سمنان، البرز، قم، همدان، قزوین و ساوه به میزبانی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود. این کارگاه تا پایان روز 1 اردیبهشت 96 ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است دوره های آموزش و توانمندسازی مدیران بیمارستانی از ابتدای بهمن ماه سال 95 در 8 قطب دانشگاهی علوم پزشکی آغاز و در 7 محور "حاکمیت و رهبری"، "زنجیره تامین"، "مدیریت مالی"، "مدیریت کیفیت"، "مدیریت بحران"، "مدیریت اطلاعات"  و "مدیریت منابع انسانی" در سطح کشور در حال برگزاری می باشد.

مصاحبه اختصاصی روابط عمومی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی با جناب آقای دکتر زابلی، تسهیل گر کشوری محور زنجیره تامین:

-          دکتر زابلی در پاسخ به سوال روابط عمومی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی مبنی اینکه محور زنجیره تامین چه اهدافی را دنبال می نماید گفتند:

کاربرد و مفهوم این مبحث که پس از موفقیت در صنعت به نظام بهداشت آمده است در دنیا جدید است. بیمارستان های موفق در جهان به دنبال مدیریت زنجیره تامین برای حداکثر بهره وری و موفقیت هستند. بر این اساس هدف اصلی این دوره درک مفهوم زنجیره تامین برای مدیران ترسیم شده است. بیمارستان پیچیده ترین زنجیره تامین نسبت به دیگر سازمانها را دارد همچنین مشکلات زنجیره تامین اثر مستقیم بر کارایی و کیفتیت خدمات بیمارستان را خواهد داشت. از سوی دیگر در صورت نقص زنجیره تامین ریسک خدمات بیمارستانی افزایش خواهد یافت. برای مثال عدم تحویل به موقع دارو از سوی تامین کننده ممکن است جان و سلامت بیماران را به خطر اندازد. بنابراین زنجیره تامین نقش اساسی برای تامین ارزش افزوده چه برای بیمار و چه بیمارستان خواهد داشت.

بر همین اساس کلیاتی از زنجیره تامین برای مدیران بیمارستان های طرح شد همچنین در خصوص تحلیل های هزینه اثر بخشی، HDA و ارائه راهکارهایی برای افزایش ارزش افزوده در زنجیره تامین بحث شد. برای مثال در هنگام خرید تجهیزات پزشکی یکی از مهمترین مسائل دسترسی به زنجیره تامین آن است، اگر تجهیزاتی خریداری شوند که زنجیره تامین آن در دسترس و یا مناسب نباشد برای ارائه خدمات بیمارستان مشکل ساز خواهد بود. این موضوع و شناسایی آن قسمت دوم محور زنجیره تامین بود.

در قسمت سوم از مدیران انتظار میرفت زنجیره های تامین در بیمارستان شناسایی کرده، کلیات آن را شناخته و موارد آن را پیدا کنند. مثال هایی از زنجیره تامین آورده شد که مهمترین قسمت آن زنجیره هایی است که اگر یک زنجیره تامین تامین کننده مناسب، خدمات مناسب و در نهایت تامین کننده قطعات مناسبی داشته باشد؛ زنجیره تامین یک زنجیره تامین ناب خواهد بود. بنابراین از شرکت کنندگان خواسته شد تا به مفهوم بیمارستان ناب فکر کنند، چطور یک بیمارستان بیمارستان ناب خواهد شد در همین راستا در خصوص اتلاف‌‎ها در زنجیره‌های تامین بحث شد و هشت مورد اصلی در خصوص اتلاف در زنجیره تامین شمرده شد. در ادامه با استفاده از فیلم و عکس سعی در جلب توجه شرکت کنندگان به اهمیت زنجیره تامین در بیمارستان ناب شد.

در روز دوم مباحث به سوی خرید در بیمارستان، کنترل موجودی در بیمارستان و مناقصات و مذاکرات در بیمارستان سوق داده شد. در این روز سعی شد مدیران به سمتی هدایت شوند که مناقصات در جهت بهبود زنجیره تامین باشد. همچنین در خصوص بایدها و نبایدهای قانونی این موضوع مباحثی ارائه شد.

در نهایت در روز سوم در خصوص مفهوم جدیدی بنام facility management مطالبی ارائه شد، در پایان از شرکت کنندگان انتظار می‌رفت که بدانند که زنجیره تامین یک بخش ملموس دارد که بیمار و مراجعین آن را درک می‌کنند، بنابراین نیازمند این است که تسهیلات مناسبی برای زنجیره تامین فراهم شود تا انتظارات نهایی بیمار برطرف شود.

-          در ادامه دکتر زابلی در خصوص کاربردی نمودن این مباحث در بیمارستان ها گفتند:

 مدیران ابتدا به ساکن باید زنجیره تامین را بشناسند، هنگام خرید کالا تنها به مقطع زمانی خرید توجه نکنند، آنها می توانند به قبل از شروع زنجیره بروند، برای مثال هنگامی که کالا تولید می شود، سپس عرضه شده، کالا وارد بیمارستان شده، نگهداری در انبار و مصرف کننده؛ اگر مدیر این زنجیره ها را شناسایی کند و بتواند بر آنها تاثیر بگذارد زنجیره تامین در بیمارستان به سوی زنجیره ناب خواهد رفت. با توجه به گستردگی زنجیره های تامین در بیمارستان الگویی ارائه شد که مسائل را به سه بخش تقسیم می کند. یک بخش در حوزه کنترل است، یعنی مدیر بیمارستان می تواند آن بخش از زنجیره تامین که در اختیار وی است را تامین کند. بخش دیگر قسمتی از زنجیره تامین است که مدیران اختیاری در آن ندارد، (برای مثال واردات تجهیزات در کشور) این حوزه، حوزه اثرگذاری نام دارد، یعنی مدیران می توانند بر آن حوزه اثر گذاشته و رفتار تامین کننده را تحت کنترل خود درآورند. آخرین بخش قسمتی است که مدیران بر آن نه کنترل داشته و نه می توانند تاثیر گذارند. البته شایان ذکر است اگر مدیران توجه خود را معطوف بخش اول کنند می توانند بسیاری از مشکلات زنجیره تامین در بیمارستان را حل کنند.

-          دکتر زابلی در ادامه در خصوص افزایش رضایتمندی گفت:

همانطور که پیشتر اشاره شد هدف نهایی و ارزش زنجیره تامین ارزش افزوده است، ارزش افزوده در بیمارستان برای بیماران کیفیت خدمات، سلامتی احساس رضایت بیمار است. در محور زنجیره تامین دقیقا بیمار است که تمام تلاش زنجیره تامین این است که بیمار احساس رضایت کند. آخرین مبحث ارائه شده در محور زنجیره تامین مدل rattle است، در این مبحث اگر تمام زنجیره وظایف خود را به درستی انجام دهند در نهایت باید بیمار احساس رضایت کند. در نتیجه در بیمارستان ها باید به زنجیره تامین توجه ویژه شود.

بعنوان چند پیشنهاد در ارزیابی ها و ارزشیابی های بیمارستان محوریت زنجیره تامین پر رنگ تر شود، چون مفهوم زنجیره تامین مفهومی بسیار گسترده تر از مفهوم فرآیندی است. مورد دیگر اینکه از آنجایی که بیشتر مفاهیم در این حوزه وارداتی هستند و نیاز به ارتقا دانش مدیران در این حوزه است در حوزه تولید دانش در محور زنجیره تامین در بیمارستان ها باید فعالیت بیشتری صورت گیرد. پیشنهاد سوم تشکیل گروه های تخصصی در محور زنجیره تامین در بیمارستان و ارائه راهکار برای بهبود این محور است. این گروه می تواند بصورت ستادهای ویژه در دانشگاه ها و یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. پیشنهاد دیگر اینکه زنجیره تامین استراتژی های مختلفی دارد که در شرایط مختلف می توان از آنها در حمایت از بیماران استفاده کرد. برای مثال خرید متمرکز در چند مجموعه بیمارستان است که بدیل حجم خرید بالا قدرت چانه زنی بیمارستان ها را در فرآیند خرید افزایش پیدا خواهد کرد، علاوه بر آن در صورت کمبود دارو یا تجهیزات در یک بیمارستان می توان آنها را از مراکز دیگر تهیه کرد. شرکت هایی وجود دا



کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 64 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر