• 1403/07/09 - 08:49
  • - تعداد بازدید: 122
  • - تعداد بازدید کنندگان: 106
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

جلسه دفاع پایان نامه آقای سعید رضایی برگزار شد

جلسه دفاع پایان نامه آقای سعید رضایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، هشتم مهر ماه در دانشکده برگزار شد.

338632.mp3 جلسه دفاع پایان نامه آقای سعید رضایی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ جلسه دفاع پایان نامه آقای سعید رضایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، هشتم مهر ماه در سالن کنفرانس شهید جامه بزرگی برگزار شد.

استاد راهنمای پایان نامه آقای سعید رضایی دکتر عسگر آقایی، اساتید مشاور دکتر حمید پوراصغری، دکتر مهدی بیرامی و استاد داور دکتر علی نعمتی بودند.


چکیده پایان نامه آقایی رضایی

بررسی عملکرد سیستم اورژانس پیش بیمارستانی استان همدان در دوران همه گیری کووید 19 

مقدمه: همواره مدیریت صحیح شرایط بحرانی مسئله اصلی نظام سلامت بوده است. در این بین اورژانس‌های پیش بیمارستانی اولین نقطه تماس مردم با حوزه سلامت در شرایط اضطراری بوده و نقش کلیدی در ارائه خدمات پزشکی پیش بیمارستانی و انتقال بیماران به مراکز درمانی را بر عهده دارند. با شیوع بیماری کووید19 نظام سلامت ایران و زیر مجموعه‌های آن مانند بسیاری از کشورهای دنیا، با چالش‌های زیادی در مدیریت بیماری مواجه شدند که سیستم‌های ارائه دهنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی نیز بی تأثیر از این تغییرات نبوده و چالش‌های عملیاتی و عملکردی فراوانی را تجربه کردند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت عملکرد سیستم اورژانس پیش بیمارستانی استان همدان در مقابله با همه گیری کووید 19 صورت گرفت.

روش: پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1400 بوده که در آن مراکز اورژانس پیش بیمارستانی همدان به روش سرشماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده‌ها، از چک لیست استاندارد بررسی آمادگی و عملکرد سیستم اورژانس پیش بیمارستانی در همه گیری کووید 19 که توسط سازمان جهانی بهداشت، طراحی، تدوین و استاندارد شده بود، استفاده گردید. این ابزار وضعیت عملکرد مراکز اورژانس پیش بیمارستانی را با طرح سوالات سه گزینه‌ای و لیکرتی در زمینه تدوین و اجرای برنامه‌ها و اقدامات الزم در فرآیند مقابله با همه گیری بیماری کووید 19در محورهای پنجگانه، شامل: محور پاسخگویی به بیمار و خانواده وی، واحد اعزام آمبولانس و عملیات اورژانس، محور ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی و پیشگیری و کنترل عفونت، مدیریت منابع و افزایش ظرفیت و محور ایمنی و امنیت کارکنان، مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین برای بیان میزان عملکرد از ضعیف تا قوی، مجموع امتیازات کسب شده، در سه قسمت تقسیم بندی گردید. در نهایت داده‌های جمع آوری شده با نرم افزار 21 SPSS و با استفاده از آماره‌های آمار توصیفی و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شد.

یافته‌ها: اورژانس پیش بیمارستانی همدان شامل 9 منطقه اورژانس و 67 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای می‌باشد. در سال 1400 از مجموع تماس‌های اورژانس تنها 19 درصد منجر به انجام ماموریت شد که 52 درصد مربوط به مأموریت‌های غیرتنفسی از قبیل بیماری‌های داخلی، اختلالات روانی و کاهش سطح هوشیاری، 28 درصد حوادث غیر ترافیکی، 10/5 درصد حوادث ترافیکی و تنها 4/5 درصد از نوع ماموریت تنفسی و بیماری کووید19  بوده است. یافته‌ها براساس امتیازات کسب شده مراکز اورژانس و قرار گرفتن در محدوده عملکردی متوسط تا قوی نشان دادند که سیستم اورژانس پیش بیمارستانی همدان در مقابله با همه گیری کووید19  عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است. نتایج مطالعه بیان کرد که وضعیت عملکردی مراکز اورژانس در مقابله با بیماری کووید 19 در کاهش یا افزایش شاخص مدت زمان پاسخ و زمان صحنه در ماموریت‌های اورژانس بی‌تاثیر بوده است. همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با مدیریت بیماری کرونا تغییری در شاخص‌های زمانی ایجاد نکرد که این نتیجه، ضرورت افزایش دوره‌های آموزشی همراه با اثربخشی را مورد تاکید قرار داد.

نتیجه گیری: سیستم اورژانس پیش بیمارستانی همدان علیرغم اینکه در اجرای فرآیندها و اقدامات در مقابله با همه گیری کووید 19 عملکرد مناسب و مطلوبی ثبت نموده است ولی همچنان در راستای بهبود شاخص‌های زمانی و افزایش تعداد و اثربخشی دوره‌های آموزشی مرتبط با مدیریت بیماری کرونا نیازمند انجام اقدامات و تدوین برنامه‌های جامع و کلی‌تر می‌باشد.

کلمات کلیدی: اورژانس پیش بیمارستانی، عملکرد، همه گیری، کووید 19

  • گروه اخبار : دفاع
  • کد خبر : 338632
:
حامد خدیوی وانقی
خبرنگار

حامد خدیوی وانقی

تصاویر

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings