دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران می باشد که یکی از معتبرترین دانشگاههای دولتی ایران است. دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دارای هفت گروه آموزشی است و خدمات آموزشی و پژوهشی را به دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی ارائه می دهد.
دانشکده مدیریت افتخار این را دارد که به عنوان قطب علمی آموزشی کشور در علوم مدیریت و اقتصاد سلامت انتخاب شده است. هدف ما در این دانشکده ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای در حوزه های مدیریت، سیاستگذاری، اقتصاد و اطلاع رسانی پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت و سلامت در بلایا است. ما سعی می کنیم در یک محیط آرام دانشگاهی به توسعه توانمندی های اساتید و دانشجویان خود بپردازیم تا به طور اثربخش و کارآمد پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
در حال حاضر دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی حدود ۴۰ عضو هیات علمی و نزدیک به ۳۰۰ دانشجو دارد که اغلب آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند. با توجه به سرمایه گذاری گسترده ای که ما در زمینه آموزش، پژوهش و ارتقای کمی و کیفی اعضای هیأت علمی می نماییم، یکی از بهترین موسسات آموزش عالی در آسیا هستیم. ما با داشتن اساتید و کارکنان با تجربه و همچنین همکاری مستمر با صنایع، به دانشجویان جهت کسب دانش و مهارت های مورد نیاز برای فعالیت حرفه ای آینده شان کمک می کنیم.
رسالت دانشکده، خلق و توسعه دانش کاربردی و آموزش دانشجویان در حوزه های اقتصاد بهداشت، سلامت در بلایا و فوریتها، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، سیاست گذاری سلامت، آینده پژوهی، ارزیابی فناوری سلامت و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در بالاترین سطح کیفیت برای خدمت به جامعه است.
آرزوی ما توسعه شهرت دانشکده به عنوان یک دانشکده پیشرو در زمینه مدیریت، سیاستگذاری، اقتصاد و اطلاع رسانی بهداشتی و درمانی در سطح منطقه و جهان است. دانشکده ما به کیفیت، خلاقیت، پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی شهرت خواهد داشت.
هدف از این دوره آموزشی، پرورش افرادی است که در کنار مسئولیتهای کلی خویش در امر مدیریت، قادر باشند در محاسبه هزینه، تجزیه و تحقیق هزینه و فایده، تقلیل هزینه کارایی، تحقیق داده-ستاده، تحقیق سیستمها و شبکه بهداشت و درمان مشارکت آگاهانه و فعال داشته باشند. داوطلبان شرکت در آزمون این مقطع باید دارای مدرک کارشناسی معتبر در یکی از رشته های علوم پزشکی، اداره امور بیمارستانها، مدیریت با گرایش های مختلف، حقوق، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی و حسابداری باشند.
هدف از این دوره آموزشی، تکمیل کادر علمی دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی در این رشته و همچنین پاسخگوئی به نیازهای جامعه برای تحقق بخشیدن به استقلال و تقویت بنیه علمی دانشگاهها و اداره واحدهای بهداشتی و درمانی کشور می باشد. دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مدیریت بیمارستان، اقتصاد بهداشت، رفاه اجتماعی، آموزش پزشکی یا دکتری عمومی گروه پزشکی و دامپزشکی از یکی از دانشگاههای معتبر ایرانی یا خارجی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان یا وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مجاز به شرکت در آزمون ورودی این رشته می باشند.
هدف از این دوره آموزشی، پاسخگویی به نیازهای جامعه برای تقویت بنیه علمی دانشگاهها و سیاستگذاری و برنامه ریزی نظام سلامت کشور و همچنین تربیت افرادی توانمند و متعهد است که بتوانند در تدوین، اجرا و ارزیابی سیاستهای بهداشتی و درمانی مبتنی بر شواهد و متناسب با شرایط کشور گام بردارند و گره گشای مشکلات و نارسایی های بخش درمان باشند. دارندگان مدرک دکتری عمومی پزشکی یا دندانپزشکی و یا داروسازی، دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی، دکتری دامپزشکی، کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، اقتصاد بهداشت)تمام گرایشها(، اپیدمیولوژی، مدیریت توانبخشی، رفاه اجتماعی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، آموزش بهداشت، مدیریت اجرایی و MBA ، ارزیابی فناوری اطلاعات سلامت مجاز به شرکت در آزمون این رشته می باشند.
رشته آینده پژوهی سلامت یک حوزه میان رشته ای است که با جذب و تربیت سرمایه انسانی متخصص در این عرصه، بر بهبود روند برنامه ریزی، سیاست گذاری، تصمیم سازی و مدیریت در سطوح مختلف سازمانی، منطقه ای، ملی و فراملی در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تاثیر می گذارد. آینده پژوهی سلامت با ارائه تصاویری از آینده (آینده های ممکن، محتمل و مطلوب) به ما کمک می کند تا همین امروز مناسب ترین تصمیمات را اتخاذ نموده و از هم اکنون به ساخت آینده بپردازیم. دانش آموختگان این رشته در مقطع دکترای تخصصی پس از گذراندن آموزشهای تخصصی قادر به درک آینده با پارادایم های اکتشافی و هنجاری بوده و بر این اساس قدرت درک نیروهای پیشران را کسب کرده و توانایی تدوین سیاستهای روز براساس بینش و درک جامع از تهدیدها، فرصت های آینده و مدیریت منابع را دارا خواهند بود.
رسالت این رشته، تربیت نیروهای مطلع، توانمند و مسئولیت پذیر است که به شکلی آگاهانه، عاملانه و پیش دستانه، با ایجاد یک باور جمعی و تعامل با سازمان ها و افراد مطلع، در تلاشی نظام مند، با ارائه ی مشاوره تخصصی مبتنی بر شواهد، به ساخت آینده ای مطلوب برای سلامت کشور اهتمام می نمایند.
دانش آموختگان این رشته، نقشهای متفاوتی، اعم از نقشهای مدیریتی، سیاست گذاری، طراحی و برنامه ریزی، مشاوره ای و نقش اجرایی را چه در سطح ملی و چه در سطوح دانشگاهها می توانند ایفا نمایند.
دوره کارشناسی ارشد سلامت در حوادث و بلایا، برنامهای آموزشی میان رشتهای است که با توجه به بلاخیز بودن کشور عزیزمان ایران، در چارچوب سیاستهای مدیریت خطر و بلایا طراحی شده است. هدف این برنامه، حفظ و ارتقای سلامت جامعه و کاهش سطح خطر ناشی از مخاطرات طبیعی و انسان ساخت است. در این دوره، نیروهای متخصص و متعهد در زمینههای ارزیابی مخاطرات، ارزیابی آسیب پذیریها، پیشگیری و کاهش آسیب، آمادگی، پاسخ و بازیابی حوادث و بلایا تربیت میشوند.
دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشتههای گوناگون نظیر بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، علوم تغذیه، پرستاری، مامایی، تکنولوژی اتاق عمل، فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی، علوم آزمایشگاهی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، هوشبری، فناوری اطلاعات سلامت، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماریهای حشره شناسی، پزشکی عمومی، دندان پزشکی، داروسازی و دکترای حرفهای دامپزشکی قادر به تحصیل در این رشته هستند.
هدف از این دوره آموزشی، ظرفیت سازی نیروی انسانی حال و آینده بخش سلامت کشور، برای آموزش، پژوهش، سیاستگذاری و مدیریت خطر بلایا و فوریتها و همچنین کمک به مداخلات برای کاهش آسیب پذیری و خطر پیامدهای سوء سلامتی در بلایای طبیعی و غیر طبیعی و فوریتها می باشد. دارندگان مدرک دکتری عمومی)پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی(، دکتری علوم آزمایشگاهی و یا کارشناسی ارشد کلیه رشته های علوم پزشکی مجاز به شرکت در آزمون این رشته می باشند.
هدف از این دوره آموزشی، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز به منظور مدیریت سیستم های اطلاعات بهداشتی و درمانی کشور و ارتقاء کمی و کیفی اطلاعات در مراکز سلامت و همچنین حداکثر بهره وری از امکانات بالفعل و بالقوه موجود در جهت رشد و تعالی امور بهداشت و درمان از طریق اعمال روش های نوین برنامه ریزی مدیریت اطلاعات می باشد. داوطلبان شرکت در آزمون این مقطع باید دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته آموزش مدارک پزشکی، مدیریت توانبخشی، رفاه اجتماعی، مددکاری اجتماعی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، کتابداری و اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، ارزیابی فناوری اطلاعات سلامت و دکتری عمومی)پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی(، از دانشگاههای معتبر داخلی یا خارجی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان یا وزارت فرهنگ و آموزش عالی، باشند.
هدف از این دوره آموزشی، پرورش افرادی شایسته است که بتوانند در زمینه های برنامه ریزی مالی، توسعه نظام سلامت، تخصیص اعتبارات بهداشتی و درمانی، محاسبه و تحلیل و تقلیل هزینه های بخش سلامت و همچنین افزایش کارایی و اثربخشی خدمات بهداشتی و درمانی کشور مؤثر باشند. داوطلبان شرکت در آزمون این مقطع باید دارای مدرک کارشناسی معتبر در یکی از رشته های گروه پزشکی، اقتصاد، علوم اقتصادی، مدیریت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، حسابداری، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، مهندسی پزشکی، دکتری حرفه ای دامپزشکی و دکتری عمومی گروه پزشکی باشند.
هدف از این دوره آموزشی، توانمندسازی دانشجویان به منظور تحلیل مسائل اقتصاد بهداشت، استفاده از تکنیک ها و مدل های اقتصادی به منظور تخصیص منابع و استفاده بهینه از امکانات موجود، برنامه ریزی، ارزشیابی و نظارت اقتصادی در کلیه فرایندهای تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات بهداشتی و درمانی به منظور بهینه سازی اقتصادی سازمانهای بهداشتی و درمانی می باشد. دارندگان مدرک دکتری عمومی )پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی(، دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی و یا کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت، اقتصاد، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، اپیدمیولوژی و آمار زیستی و ارزیابی قناوری سلامت مجاز به شرکت در آزمون این رشته می باشند.
هدف از این دوره آموزشی، آشنایی فراگیر دانشجویان با ساختار داده های کامپیوتری و مراحل فناوری اطلاعات بهداشتی و درمانی با استفاده از دانش فنی و منابع کامپیوتری برای کسب اطلاعات بیشتر می باشد. فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند با استفاده از کامپیوتر در جمع آوری، طبق بندی، پردازش، نگهداری و بازیابی اطلاعات موجب ارتقاء کیفیت خدمات سلامت و کاهش هزینه ها گردند. دانش آموختگان کلیه کارشناسی های علوم پزشکی مجاز به شرکت در آزمون این رشته می باشند.
هدف از این دوره آموزشی، تربیت پژوهشگران و متخصصینی توانا در زمینه مطالعات ثانویه، بکارگیری روشهای اختصاصی ارزیابی اقتصادی و ارزیابی مسایل حقوقی، اخلاقی و اجتماعی فناوری های سلامت و همچنین تربیت افرادی شایسته در زمینه استفاده از مبانی و روشهای تصمیم گیری مبتی بر شواهد سلامت و سیاستگذاری نظام سلامت می باشد. دانش آموختگان مقطع کارشناسی کلیه رشته های علوم پزشکی، رشته های فنی و مهندسی وزارت علوم و یا دکتری عمومی )پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی( و دکتری حرفه ای دامپزشکی مجاز به شرکت در آزمون این رشته می باشند.
هدف از این دوره آموزشی، تربیت فراگیران برای انجام خدمات فنی، سازماندهی دانش، مرجع، اطلاع رسانی پزشکی و همچنین پرورش افرادی شایسته در زمینه شناسایی نیازهای اطلاعاتی جامعه تولید کننده و مصرف کننده اطلاعات پزشکی و آموزش در زمینه استفاده از منابع و فن آوری اطلاعات پزشکی می باشد.
هدف از این دوره آموزشی، تربیت دانش آموختگانی است که در زمینه های تخصصی اعم از نیازسنجی و گردآوری اطلاعات مورد نیاز محققان و استفاده کنندگان سازماندهی و اشاعه اطلاعات پزشکی بتوانند ضمن ایجاد کتابخانه های دیجیتالی، مدیریت و رهبری آنها را عهده دار شوند و با استفاده از فن آوری های مختلف اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی را انجام دهند. دانش آموختگان مقطع کارشناسی کلیه رشته ها مجاز به شرکت در این آزمون می باشند.
هدف از این دوره آموزشی که ماهیت میان رشتهای دارد بهرهگیری از سایر رشتههای علوم پزشکی، علوم انسانی و فناوری اطلاعات به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز واحدهای آموزشی، کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاهی، بیمارستانی و مراکز تحقیقاتی است. از جمله فعالیتهای آن، مطالعه در مورد نیازسنجی و رفتار اطلاعیابی استفاده کنندگان، جمعآوری، سازماندهی و اشاعه منابع اطلاعاتی با بهرهگیری از آخرین روشهای علمی و حفاظت و نگهداری انواع منابع اطلاعاتی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی میباشد. دارندگان این مدرک میتوانند ضعفها و نارساییهای کمی و کیفی نظام آموزشی و پژوهشی را به مراتب جدیتر و کارآمدتر از فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی مرتفع نمایند.
دانش آموختگان مقطع دکتری تخصصی (Ph.D.) کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در پایان دوره آموزشی باید واجد تواناییهای زیر باشند:
هدف از این دوره آموزشی، تربیت فراگیرانی است که بتوانند درجهت ارتقاء سیستم های سلامت، استفاده بهینه از منابع موجود و کاهش خطاهای پزشکی در مراکز بین المللی انفورماتیک پزشکی و همچنین ایجاد یک بستر الکترونیکی جهت ارائه خدمات بهداشت و درمان و دسترسی بیماران به پرونده الکترونیک سلامت انجام وظیفه کنند. دانش آموختگان کارشناسی های کلیه رشته های علوم پزشکی، ریاضی، علوم کامپیوتر، مهندسی پزشکی، مهندسی برق الکترونیک، مهندسی فن آوری اطلاعات، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و دکتری عمومی (پزشکی ودندانپزشکی) مجاز به شرکت در آزمون این رشته می باشند.
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در زمینه انجام پژوهشهای کاربردی در اقتصاد بهداشت، سلامت در بلایا و فوریتها، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، سیاست گذاری سلامت، آینده پژوهی، ارزیابی فناوری سلامت و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی به خوبی شناخته شده است. دانشکده متعهد به توسعه همکاریهای پژوهشی با سازمانهای دولتی و خصوصی است. هدف ما به حداکثر رساندن منافع نتایج پژوهشهای کاربردی از طریق نیازسنجی های پژوهشی و توسعه همکاری با سازمانهای ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی، می باشد.
پژوهشکده مدیریت سلامت شامل زیرمجموعه های ذیل میباشد:
کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی در سال ۱۳۵۶ با تعداد ۲۵۰۰ جلد کتاب تاسیس شد و در حال حاضر کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی با رده بندی LC دارای 66792 عنوان(کتاب فارسی 6221 عنوان و لاتین 4571 عنوان) و تعداد 1401 عنوان پایان نامه و دسترسی بر بانکهای اطلاعاتی از طریق سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران امکان پذیر شده است. همچنین مخزن کتابخانه شامل تمام منابع مورد نیاز رشتههای دانشکده است. این کتابخانه مفتخر است با حدود 20000 جلد کتاب فارسی و لاتین آماده خدمت رسانی به دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی است.
نشریه مدیریت سلامت وابسته به دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران است که با هدف ارتقاء علمی دانش پژوهان حوزههای مدیریت و اطلاع رسانی سلامت از طریق انتشار تازه ترین یافتههای حوزههای سلامت در زمینه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی (سیاست گذاری سلامت، سلامت در بلایا و فوریت ها، ارزیابی فن آوری سلامت)، مدیریت اطلاعات سلامت (انفورماتیک پزشکی، فن آوری اطلاعات سلامت)، اقتصاد سلامت، ژورنالیسم پزشکی و کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در کشور ایران است. نشریه مدیریت سلامت، به صورت فصلنامه، هر فصل حداقل ۸ مقاله به چاب می رساند. این نشریه از سال 99 در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است.
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی به خاطر کیفیت بالای خدمات آموزشی و پژوهشی در کشور شناخته شده است. دانشکده خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای فراوانی به سازمانهای مختلف ارائه داده است. اساتید ما به بسیاری از سازمانهای داخلی و خارجی در زمینه بهبود مدیریت عملکرد آنها مشاوره داده اند. موضوعات این همکاریها شامل تحلیل سیاستگذاری سلامت، ارزیابی عملکرد مراقبت های بهداشتی و درمانی، ارزیابی های اقتصاد سلامت، سیستم های مدیریت اطلاعات، مراقبت های بیمار محور و مدیریت کیفیت می باشد.
ما در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی به منظور توسعه مهارتها و توانمندیهای مدیران و کارکنان نظام سلامت دوره های کوتاه مدت آموزشی را ارائه می دهیم. برخی از این دوره ها عبارتند از: