گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
 

 

تاریخچه

گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پذیرش دانشجو از سال ۱۳۶۳ در مقطع کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی آغاز به کار کرد. از سال ۱۳۷۲ مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی راه‌اندازی گردید. در سال ۱۳۷۸ نیز رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در مقطع دکترا (PhD) تاسیس شد. در سال‌های اخیر نیز با پیگیری‌های به عمل آمده، رشته‌های جدید دیگری نیز تأسیس شده است که عبارتست از رشته مقطع‌های: دکترای سیاستگذاری سلامت (سال تاسیس ۱۳۸۹)، دکترای سلامت در بلایا (سال تاسیس ۱۳۸۹)، کارشناسی ارشد ارزیابی فناوری سلامت (سال تاسیس ۱۳۸۸)، و کارشناسی ارشد مهندسی بیمارستان (سال تاسیس۱۳۹۲). از سال ۱۳۹۵ نیز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در این گروه متوقف گردید که از این نظر در کشور تنها گروهی است که صرفا به آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است.

همچنین در رشته مهندسی بیمارستان طی دو دوره به تربیت دانشجویان این رشته مقطع پرداخته شد که پس از دو سال از زمان تاسیس، سال ۱۳۹۴رشته مزبور به وزارت علوم منتقل گردید.

در بین سالهای 1392-1390 دکترای تخصصی مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت بصورت مشارک با دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله برگزار و از سال 1403 به طور مستقل به دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز اختصاص یافته است.

در سال 1398-1397 راه انداز01ی رشته آینده پژوهی در نظام سلامت برای اولین در کشور در مقطع دکتری تخصصی توسط این گروه پیشنهاد گردید و از سال 1399 دانشجویان در این مقطع در این دانشکده جذب شدند،

مجوز رشته گردشگری سلامت نیز در مقطع کارشناسی ارشد از سال 1403 جهت پذیرش دانشجو به این گروه اختصاص یافته است ( لازم به ذکر است که در فواصل 1397-1396 برای اولین بار درخواست راه اندازی این رشته مقطع به وزارت بهداشت اعلام گردید.)

در سال 1401 نیز برای اولین بار در کشور این گروه و دانشکده مفتخر به اخذ مجوز مرکز همکار با سازمان بهداشت جهانی WHOCC در زمینه مدیریت بیمارستان گردیده ( این مرکز جز 16 مرکز همکار در سطح کل کشور است)


رسالت گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

تلاش گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، حفظ و ارتقای مستمر کیفیت آموزش و پژوهش به‌منظور خلق و توسعه دانش کاربردی متناسب با نیاز جامعه و تربیت و پرورش دانشجویان کارآمد و سرآمد با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در حوزه‌های مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، سیاستگذاری سلام، آینده پژوهی، مدیریت تحقیقات، گردشگری سلامت و ارزیابی فناوری سلامت در سطح کشور است.
ازجمله فعالیت‌های این گروه می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی پایه و پیشرفته گردشگری سلامت، توانمندسازی مدیران نظام سلامت شامل مدیران و روسای بیمارستان‌های سطح کشور، ارزشیابی شایستگی‌های مدیران نظام سلامت، قطب علمی آموزشی مدیریت و اقتصاد سلامت اشاره نمود.


دورنمای گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

در ده سال آینده، این گروه  بطور  جامع، متعالی  و  پیشرو در زمینه توسعه علوم مدیریت واقتصاد سلامت در سطح ملی و بین المللی نقش آفرینی میکند.


برنامه های گروه

  • برنامه توسعه‌ای
  • همکاری در تدوین بازنگری و توسعه کوریکولوم های آموزشی مرتبط
  • راه اندازی رشته دیپلماسی سلامت در مقطع دکتری
  • راه اندازی رشته مدیریت آزمایشگاه در مقطع کارشناسی ارشد
  • راه اندازی رشته رهبری بالینی در مقطع کارشناسی ارشد
  • بازنگری دورهای آموزشی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
  • تولیت دانشکده در برگزاری آزمون دکتری تخصصی و مصاحبه پذیرفته شدگان
  • ارائه طرح بسته های آموزشی کاربردی در زمینه مرتبط با علوم مدیریت سلامت
  • آمادگی جهت برگزاری کارگاه های تخصصی آموزش در سطح پایه، میانی، عالی مدیران نظام سلامت پیرامون کلیه رشته ها
  • آموزش بلند مدت مدیران
  • آموزش کوتاه مدت مدیران
  • آمادگی جهت راه اندازی دکتری پژوهش محور پیرامون کلیه رشته های تحصیلی
  • اعضای هیئت علمی و دانشجویان، برگزاری ژورنال کلابهای مختلف پیرامون رشته‌های مرتبط دانشکده جهت مدیران سطوح مختلف نظام سلامت، اعضای هیئت علمی و دانشجویان
  • ارتقا مرکز سنجش صلاحیت مدیران بیمارستانی(Test Center) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی                          
  • جذب اعضای هیات علمی جدید برای رشته ها و گروه‌های جدید در راستای توسعه گروه‌ها
  • توسعه همکاری های اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده در کارگروه‌های  بسته‌های تحول
  • تفاهمنامه با سازمان بهداشت جهانی در خصوص آموزش مدرسان بین‌المللی
  • برگزاری دوره آموزشی مدرسان بین المللی (TOT) در راستای اجرایی شدن آئین نامه انتخاب، انتصاب و ارتقا مدیران بیمارستان های کشور
  • تالیف و ترجمه کتب علمی و مرجع
  • برگزاری ژورنال کلاب و کارگاه های آموزشی و کنفرانس ها و همایش های علمی در سطح ملی و بین المللی
  • تمدید WHO/CC در مدیریت بیمارستان برای چهار سال بعدی (1409-1405)

ارزش‌های گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

  • ما برحاکمیت ارزش های اسلامی و اخلاق حرفه ای تاکید داریم.
  • ما بر بهبود مستمر فرآیندهای آموزشی برای دستیابی به اهداف سازمانی تاکید داریم.
  • ما بر مسئولیت پذیری، تواضع و روحیه خدمت به جامعه تاکید داریم.
  • ما بر خلق ایده های جدید، ارزیابی ایده ها و بکارگیری بهترین آنها تاکید داریم.
  • ما بر توسعه مداوم توانمندی های اساتید و کارکنان دانشکده جهت بهبود کیفیت خدماتشان تاکید داریم.
  • ما بر رضایت اعضای هیات علمی ، کارکنان و دانشجویان خود تاکید داریم

رشته مقطع‌های گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

  • دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
  •  دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت
  • دکترای تخصصی آینده پژوهی سلامت
  • دکترای تخصصی مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت
  • کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
  •  کارشناسی ارشد ارزیابی فناوری سلامت
  • کارشناسی ارشد گردشگری سلامت

دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

هدف از این دوره آموزشی، تکمیل کادر علمی دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی در این رشته و همچنین پاسخگوئی به نیازهای جامعه برای تحقق بخشیدن به استقلال و تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها و اداره واحدهای بهداشتی و درمانی کشور می‌باشد. دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی؛ آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت؛ مدیریت بیمارستان؛ اقتصاد بهداشت؛ ارزیابی فناوری سلامت؛ مدیریت توانبخشی؛ رفاه اجتماعی؛ آموزش پزشکی؛ مدیریت اجرایی؛ مامایی؛ مدیریت پرستاری؛ پرستاری؛ مدیریت (کلیه گرایشها)؛ بهداشت عمومی؛ Business Adminstrtaonو دکتری حرفه‌ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی؛ دامپزشکی از یکی از دانشگاه‌های معتبر ایرانی یا خارجی موردتایید وزارت بهداشت و درمان یا وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مجاز به شرکت در آزمون ورودی این رشته می‌باشند.

دکتری تخصصی سیاستگذاری سلامت

هدف از این دوره آموزشی، پاسخگویی به نیازهای جامعه برای تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نظام سلامت کشور و همچنین تربیت افرادی توانمند و متعهد است که بتوانند در تدوین، اجرا و ارزیابی سیاستهای بهداشتی و درمانی مبتنی بر شواهد و متناسب با شرایط کشور گام بردارند و گره‌گشای مشکلات و نارسایی های بخش درمان باشند.

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی؛ اقتصاد بهداشت (تمام گرایش‌ها)؛ مدیریت توانبخشی؛ رفاه اجتماعی؛ برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی؛ اپیدمیولوژی؛ بهداشت محیط؛ بهداشت حرفه‌ای؛ ارزیابی فناوری سلامت؛ آموزش بهداشت؛ MBA؛ مدیریت اجرایی؛ مدیریت بازرگانی و دکتری حرفه‌ای پزشکی؛ دندانپزشکی و داروسازی؛ دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی؛ دکتری دامپزشکی مجاز به شرکت در آزمون این رشته می‌باشند.

دکتری تخصصی آینده پژوهی سلامت

رشته آینده پژوهی سلامت یک حوزه میان رشته ای است که با جذب و تربیت سرمایه انسانی متخصص در این عرصه بر بهبود روند برنامه ریزی، سیاستگذاری، تصمیم سازی و مدیریت در سطوح مختلف سازمانی، منطقه ای، ملی و فراملی در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تاثیر می گذاری. آینده پژوهی سلامت با ارائه تصاویری از آینده به ما کمک می کند تا همین امروز مناسب ترین تصمیمات را اتخاذ نموده و از هم اکنون به ساخت آینده بپردازیم. دانش آموختگان این رشته در مقطع دکترای تخصصی پس از گذراندن آموزش های تخصصی قادر یه درک آینده یا پارادایم های اکتشافی و هنجاری بوده و بر این اساس قدرت درک نیروهای پیشران را کسب کرده و توانایی تدوین سیاست های روز بر اساس بینش و درک جامع از تهدید ها، فرصت ها ی آینده و مدیریت منابع را دارا خواهند بود.

 آینده پژوهی، تفکر آینده نگر، تغییر نگاه مدیریتی و حاکم نمودن دیدگاه آینده نگاری در بخش سلامت – کشف آینده های ممکن، باورپذیر، محتمل و مطلوب بر اساس اهداف، ماموریت ها، و تقاضاهای آینده در نظام سلامت – شناسایی پیشران ها، روندها و آینده نگری و تصمیم گیری صحیح و به موقع در عرصه های خرد و کلان بهداشت و درمان – تصویر سازی از آینده نظام سلامت بر اساس مبانی علمی – فلسفی و متودولوژی های مشخص – رصد دقیق روندها ی تاثیر گذار بر نظام سلامت و کمک به سیاستگذاری مبتنی بر شواهد.

دکتری تخصصی مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت

تاسیس و راه اندازی دوره دکتری تخصصی ( PhD ) رشته مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت با هدف سیاستگذاری، طراحی و سازماندهی نظام تحقیقات، تعیین اولویت های پژوهشی، هدایت تحقیقات و ارائه و بکارگیری روش های پیشرفته تحقیق در علوم بهداشتی درمانی و مدیریت فرایندی فناوری که منجر به توسعه دانش و سلامت می شود ضرورت می یابد. دکتری مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت، دوره ای میان رشته ای است که با بهره گیری از سه حیطه مدیریت، تحقیقات و فناوری به تربیت نیروهایی با توانمندیهای مدیریت تحقیقات، تولید و بهره برداری از فناوریهای مرتبط در نظام سلامت می پردازد. دانش آموختگان این دوره که صاحب تبحر در زمینه مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت خواهند شد، می توانند در مراکز آموزشی تحقیقاتی و فناوری کشور ایفای نقش نمایند.

کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

هدف از این دوره آموزشی، پرورش افرادی است که در کنار مسئولیت‌های کلی خویش در امر مدیریت، قادر باشند در محاسبه هزینه، تجزیه و تحقیق هزینه و فایده، تقلیل هزینه کارایی، تحقیق داده-ستاده، تحقیق سیستم‌ها و شبکه بهداشت و درمان مشارکت آگاهانه و فعال داشته باشند. داوطلبان شرکت در آزمون این مقطع باید دارای مدرک کارشناسی معتبر در یکی از رشته‌های علوم پزشکی، اداره امور بیمارستان ها، مدیریت با گرایش های مختلف، حقوق، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی و حسابداری باشند.

کارشناسی ارشد ارزیابی فن‌آوری سلامت

هدف از این دوره آموزشی، تربیت پژوهشگران و متخصصینی توانا درزمینه مطالعات ثانویه، به‌کارگیری روش‌های اختصاصی ارزیابی اقتصادی و ارزیابی مسایل حقوقی، اخلاقی و اجتماعی فناوری‌های سلامت و همچنین تربیت افرادی شایسته درزمینه استفاده از مبانی و روش‌های تصمیم‌گیری مبتی بر شواهد سلامت و سیاستگذاری نظام سلامت می‌باشد. دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی کلیه رشته‌های علوم پزشکی، رشته‌های فنی و مهندسی وزارت علوم و یا دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) و دکتری حرفه‌ای دامپزشکی مجاز به شرکت در آزمون این رشته می‌باشند.

کارشناسی ارشد گردشگری سلامت

در سال‌های اخیر مبحث گردشگری سلامت در راستای برخورداری از سلامت با هزینه‌های قابل‌پرداخت برای همه افراد جوامع بشری مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت امروزه گردشگری در بسیاری از کشورها، نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود و یکی از پویا‌ترین فعالیت‌های اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می‌کند.

با راه‏اندازی و توسعه این رشته، فرصتی راهبردی ایجاد می‌گردد و به اقتصاد تنوع بخشیده و موجب اشتغال‌زایی و درآمد می‌شود. در سال 2011، گردشگری حدود 9 درصد از GDP جهانی را به خود اختصاص داده است و پیش بینی می‌شود که این صنعت در ده سال آینده داراي نرخ رشد سالانه 4 درصد باشد؛ این درحالی است که این میزان برای صنایع خودروسازی حدود 8.5 درصد است و ازاین‌رو به صنعت گردشگری سلامت به صنعت دوم جهانی تبدیل می‌شود . به‌علاوه در بخش توریسم درمانی فقط به جذب گردشگر توجه نمی‏شود، بلکه فراتر از آن می‌تواند موقعیت و جایگاه کشور را از نظر علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقه‏ای تقویت کند. کشور ایران  چهار فصل که دارای ظرفیت‏ها و جاذبه‏های طبیعی فراوان است، به‏طوری که هر یک از آنها به‏تنهایی می‏تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند و این مستلزم برنامه‏ریزی و مدیریت استراتژیک و تربیت نیروی متخصص در این بخش است.


محل استقرار گروه:
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در نیم طبقه هشتم دانشکده مستقر می‌باشد.

نشانی صندوق پست الکترونیک گروه: hsmshmis@gmail.com

سرکار خانم دکتر وطن‌خواه: مدیر گروه سرکار خانم آزاده میرزائی: کارشناس گروه
شماره تماس: ۸۸۱۹۷۲۶۱ یا شماره داخلی ۱۸۷
دریافت شرح وظایف خانم میرزایی

 اعضای هیئت علمی گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

  • دکتر محمدرضا ملکی
رتبه علمی: استاد
شماره تماس داخلی: 238
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار:
    -ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران
    -نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر ملکی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر سودابه وطن‌خواه
رتبه علمی: استاد
شماره تماس داخلی: 160
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV سرکار خانم دکتر وطن‌خواه

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر پوران رئیسی
رتبه علمی: استاد
شماره تماس داخلی: ۱۹۴
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV سرکار خانم دکتر رئیسی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر حمید رواقی
رتبه علمی: دانشیار
شماره تماس داخلی: 148
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: سازمان بهداشت جهانی

دریافت CV جناب آقای دکتر رواقی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر مهدی جعفری
رتبه علمی: استاد
شماره تماس داخلی: 151
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار:
    -بیمارستان شهید فهمیده(دفتر ریاست)
    -نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر جعفری

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر حسن ابوالقاسم گرجی
رتبه علمی: استاد
شماره تماس داخلی: 106
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار:
    -مرکز پژوهشکده سلامت (دفتر ریاست)
    -نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر گرجی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر آیدین آرین خصال
رتبه علمی: استاد
شماره تماس داخلی: 148
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر آرین

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر سید احمد احمدی
رتبه علمی: دانشیار
شماره تماس داخلی: ۱۲۴
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر احمدی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر پروین ابراهیمی
رتبه علمی: استادیار
شماره تماس داخلی: 160
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV سرکار خانم دکتر ابراهیمی

   
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر عسگر آقایی هشجین
رتبه علمی: استادیار
شماره تماس داخلی: ۱۴۸
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر آقایی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر ایروان مسعودی اصل
رتبه علمی: دانشیار
شماره تماس داخلی: 196
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: نیم طبقه هشتم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر مسعودی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر حمید پور اصغری
رتبه علمی: دانشیار
شماره تماس داخلی: 196
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار: نیم طبقه ششم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر پور اصغری

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر نیوشا شهیدی
رتبه علمی: استادیار
شماره تماس داخلی: 195
نشانی صندوق پست الکترونیک:

محل استقرار:
    -نیم طبقه پنجم دانشکده
    -معاونت پشتیبانی دانشکده پزشکی - طبقه سوم

دریافت CV سرکار خانم دکتر شهیدی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
  • دکتر علی نعمتی
رتبه علمی: استادیار
شماره تماس داخلی: 195
نشانی صندوق پست الکترونیک:
---

محل استقرار:
    -نیم طبقه پنجم دانشکده

دریافت CV جناب آقای دکتر نعمتی

 
سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی اسکوپوس گوگل اسکولار
Template settings