جلسه دفاع رساله دکتر مونا مقیمی برگزار شد
جلسه دفاع رساله دکتر مونا مقیمی دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دوم مهر ماه در دانشکده برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی روابط عمومی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ جلسه دفاع رساله دکتر مونا مقیمی دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دوم مهر ماه در سالن کنفرانس شماره یک برگزار شد.
استاد راهنمای رساله دکتر مونا مقیمی دکتر ایروان مسعودی، دکتر سوگند تورانی، اساتید مشاور دکتر مهدی جعفری، دکتر ناصر درخشانی، اساتید داور داخل دکتر حمید پوراصغری، دکتر سودابه وطنخواه، اساتید داور خارج دکتر علی ابرازه و دکتر حجت رحمانی بودند.
چکیده رساله دکتر مونا مقیمی
طراحی الگوی تجاریسازی نتایج تحقیقات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در شهر تهران
مقدمه: دانشگاهها بستر مناسبی برای انجام تحقیقات کاربردی و توسعهای در راستای شکلگیری اقتصاد مبتنی بر دانش بوده و به عنوان تسریع کنندههای اقتصادی و اجتماعی و تولید ارزشافزوده خصوصاً در جوامع در حال توسعه عمل میکنند. رقابت و سرعت بالای تولید و بهره برداری از دانش در دنیای امروز، چگونگی تبدیل آن به ثروت و بازده اقتصادی را برای محققان و سرمایهگذاران به یک چالش مهم مدیریتی تبدیل کرده است. از آن جهت تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، نقش بیبدیلی در توسعه نظام ملی نوآوری درکشورهای در حال توسعه و یا کشورهای جنوب ایفا کرده، همچنین موجب ارتقای سطح رفاه در جوامع توسعه یافته میگردند. این مطالعه با هدف ارائه الگوی تجاریسازی نتایج تحقیقات علمی در سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی می باشد.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت ترکیبی (کیفی-کمی) و در چهار مرحله متوالی انجام شد. در ابتدا در قالب مطالعه تطبیقی اطلاعات مابین دانشگاههای مختلف که تجربه تجاریسازی نتایج تحقیقات در کشورهای منتخب را داشتند پرداخته شد. حاصل آن استخراج فرآیندها، ابعاد و مؤلفههای تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی بود. در مرحله دوم وضعیت تجاریسازی نتایج تحقیقات سه دانشگاه علوم پزشکی منتخب مستقر در تهران مورد بررسی قرار گرفت. در گام نخست، مرور مستندات موجود صورت گرفته و در گام بعدی و از طریق مطالعه کیفی، اقدام به جمعآوری نظرات شرکتکنندگان شد. 22 نفر در این مرحله و از طریق روش نمونه گیری طبقه بندی شده انتخاب شدند. ملاک انتخاب نمونهها اعضای هیأت علمی با دارا بودن سابقه پژوهشی در حوزه تجاری سازی، کارشناسان معاونت تحقیقات و فناوری و مدیران شرکت های دانش بنیان بود. در مرحله سوم با استفاده از دادههای بدست آمده در مراحل قبل، از طریق برگزاری هم اندیشی شش نفر از خبرگان اعضای هیأت علمی با سابقه تجاریسازی تحقیقات، متخصصین حوزه فناوری دانشگاههای منتخب و مدیر عاملان شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی، الگوی مفهومی اولیه شکل گرفت. در مرحله آخر، پس از تدوین چارچوب پیشنهادی، با استفاده از روش دلفی در پرسشنامهای برای تأیید اعتبار چارچوب از شاخص روایی محتوا و کاپای تغییریافته استفاده شد. با تحلیل نمرات صاحبنظران، با توجه به کسب نمره بالای 0.74 در تمامی ابعاد 12 گانه پرسشنامه در اولین مرحله دلفی، الگو نهایی ارائه شد.
یافتهها: در مرحله اول و برای انجام مطالعه تطبیقی، از رتبه بندی موسسه آموزش عالی تایمز در سال 2022 استفاده شده و جمعاً 32 دانشگاه موفق در کشورهای منتخب وارد مطالعه شد. شش دانشگاه در ایالات متحده امریکا، شش دانشگاه در انگلستان، پنج دانشگاه در هلند بدلیل پیشرو بودن در فرایند تجاری سازی و همچنین پنج دانشگاه در ترکیه، پنج دانشگاه در مالزی و پنج دانشگاه در مصر، به لحاظ موفقیت در زمینه تجاری سازی نتایج تحقیقات در کشورهای در حال توسعه و نیز به دلیل مشابهت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشور عزیزمان ایران انتخاب و مقایسه شدند. با استفاده از جداول تطبیقی، فرایندها و ابعاد و مؤلفههای تجاریسازی تحقیقات در دانشگاهها شناسایی گردیدند. دانشگاههای واقع در کشورهای پیشرو، ابعاد مرتبط با ثبت و نوآوری اختراع، بررسی ریسک، تعیین مالکیت معنوی، تأسیس شرکت و حمایت مالی را در فرایند تجاریسازی خود جای داده بودند. فرایند تجاریسازی در کشورهای در حال توسعه به لحاظ قانونی و به لحاظ مالی از کشورهای پیشرو متفاوت بوده ولی در مجموع زیرساختهای لازم برای این فرایند مهیا بود. در گام اول مرحله دوم،72 سند بالا دستی شناسایی شده که از میان آنها بیشترین اسناد در ارتباط با حیطه ایجاد زیرساختهای کشوری و تأمین مالی بوده و کمترین اسناد در حیطه بازارسازی قرار داشتند. در گام دوم از مرحله دوم از طریق مطالعه کیفی با بهرهگیری از 22 نفر از صاحبنظران، سه محور اصلی چالش ها و موانع، تسهیلگرها و راهکارهای تجاریسازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی شناسایی شدند که در آن ها 17 درون مایه اصلی و 169 درونمایه فرعی مورد شناسایی قرار گرفتند. در مراحل سوم و چهارم، الگوی تجاریسازی نتایج تحقیقات در پنج حیطه شامل زیرساخت ها و پیش زمینه های ضروری برای تجاریسازی نتایج تحقیقات علمی دانشگاهها، تسهیلگرهای تجاریسازی نتایج تحقیقات علمی دانشگاهها، فرایند تجاریسازی نتایج تحقیقات علمی دانشگاهها، نحوه ارائه خدمات تجاریسازی و اهداف تجاریسازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای علوم با روش دلفی و با مشارکت 20 نفر از متخصصان اعتبار سنجی گردید.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که توجه به زیرساختها و پیشزمینههای ضروری برای تجاریسازی نتایج تحقیقات علمی در دانشگاهها، بکارگیری تسهیلگرهای تجاریسازی نتایج تحقیقات و راهکارهای شناسایی شده، فرایند تجاریسازی با توجه به ظرفیتهای فرهنگی و اقتصادی دانشگاهها، نحوه ارائه خدمات تجاریسازی و حرکت در راستای اهداف تعیین شده توسط نظام سلامت کشور، پاسخی برای مشکل واقعی دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در تهران میباشد. الگوی طراحی شده میتواند آگاهی و بینش لازم برای تخصیص بهینه منابع برای سیاستگذاران را فراهم و به درک شفاف از تجاریسازی نتایج تحقیقات کمک نموده و به عنوان چارچوب و مبنای مفهومی برای انجام پژوهشهای مشابه در مناطق مختلف کشور قرار گیرد.
واژگان کلیدی: تجاریسازی، تجاریسازی تحقیقات سلامت، طراحی الگو، دانشگاههای علوم پزشکی ایران
کامنت